Balkron Posted January 26, 2024 Share Posted January 26, 2024 Клиент-серверная архитектура Все мы прекрасно знаем, что World of Warcraft является онлайн-игрой. Для того, чтобы процесс многопользовательской игры осуществлялся в полной мере, необходима связь между клиентом (игровым приложением на ПК игрока) и сервером, на котором осуществляется связь между игроками, обработка и передача контента, который не находится непосредственно в клиенте игрока. Ниже вы можете видеть изображение, демонстрирующее абстрактное представление об устройстве клиент-серверной архитектуры игры. Каждый из этих элементов может быть так или иначе подвержен модификациям с вашей стороны. Не расстраивайтесь, если некоторые части на схеме вам сложны или непонятны - мы дадим подробные разъяснения каждому элементу схемы в следующих уроках. The MPQ Files All WoW client data is stored in MPQ files. You can find them in the folder: your_wow_folder/Data/ And also in the local subfolder. This folder is named with your language code. It can be named as enUS, enGB, ruRU, frFR etc. MPQ files are archives like ZIP or RAR. They contain all the files the game needs e.g. models, maps, textures etc. Blizzard uses several own filetypes where you need special applications to edit them. But also mp3 or simple text files for Lua and XML code. In the following I will explain some files you will find in the MPQs. To mod WoW you have to extract the files, edit them and pack them again in MPQ patch, so the client will load them. In the next tutorials we will show you how it works. Common WoW File Types BLP - Blizzard Picture is Blizzards own image format. You find texture, maps and interface elements with this type. DBC - DataBase Client files store the data for the client. You can think about them like excel files. You have rows and columns of data describing many things. For example what maps you have or the races, spells and much more. LUA - Are script files in the language Lua that defines the actions for the interface. Like what happens if you click the login button. XML - These files define the look of the interface. It places images, models and UI elements. M2 - Models like creatures, trees and other small stuff. SKIN - Texture information for M2s WMO - World Models are bigger models like houses, bridges or full cities and dungeons like stormwind or Deathmine. ADT - A Maptile of a map like Azeroth. Every map can have 64 x 64 tiles in full size. WDT - A map definition file. It defines if and what ADTs on the map exist or if the map is built only out of one WMO like instances. WDL - A lowres heighmap of all ADTs of the map. This file is used to display far away mountains. Wav/mp3 - Sound like for music and effects. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Введение в WoW моддинг. Типы файлов
By Balkronin Русский
Recommended Posts